ŘÍZENÍ V JZD SLUŠOVICE - o Slušovickém zázraku – Ing. Petra Blahynka – 06 202****4
(Základ případné diskuse – v případě odlišných názorů si prosím před svou diskusí poslechněte celou úplnou verzi přednášky pro minimalizaci zkreslení…
– uvádím podrobnější záznam , protože jde podle mne o podnětný návod pro podnikatele
– část této přednášky „hodnocení“ již byla uvedena v záznamu Cesta ke sjednocení společnosti
– pěstitelé vize zde opět najdou paralely k současné situaci v ČR… body: 2; 3;**.5 a zejména 6)
********** úvod**:** JZD SLUŠOVICE v r. 1989 – než bylo zlikvidováno z podnětu USA
- JZD Slušovice bylo podle zisku největší firmou v Československu (nejen mezi zemědělci)
a podle tržeb bylo na 10.místě (asi z 25tisíc firem v Československu v té době).
** Výsledky JZD Slušovice: uveden graf nárůstu a výše tržeb
-
prvních 20let (1960-1980) bylo obdobím hledání a zkoušení dílčích organizačních opatření.
-
období 1980-1989 bylo dobou plného výkonu systému (výkony šly prudce nahoru).
-
přírůstek zisku v r. 1987 (211mil.Kčs) byl v % realizován následujícími faktory:
vědecko-technický rozvoj: 42% + nové investice 25% + ostatní vlivy 19% (zejména organizační opatření) + růst počtu pracovních sil 14%.
********** hlavní text**:** ZÁSADY A PRINCIPY – z mnoha parametrů vybráno šest nejdůležitějších:
Dnešní doba je jiná než před 40ti lety, přesto jsou z JZD Slušovice použitelné zásady a principy:
1. RYCHLOST ROZHODOVÁNÍ
** Úvod – lidé přirozeně hledají nejlepší řešení a domnívají se, že bude trvale platné.
- hledání jim zabere „potřebný čas“ - věnovat řešení mnoho času je pohodlné, není uspěchané a zahrnuje všechny možnosti – výsledkem je velmi propracovaný materiál (i 100str) – ten schvaluje komise (nikdo za materiál nenese odpovědnost) – výsledkem je místo nápravy zpravidla zhoršení.
– např stavení zákon – dnes je na světě opět nový: ještě rozsáhlejší a zamotanější než dříve.
** Řešení trvale platné neexistuje! - protože vnitřní a vnější podmínky jakéhokoli problému jsou neustále v pohybu a neustále se mění.
- účinnost (přínos) každého opatření jakéhokoli řešení je ideální jen v krátkém časovém okamžiku,
kdy platí vstupní podmínky , co se k němu uvažovaly.
-
organizační opatření jsou dobrá jen tak dlouho, než lidé najdou skuliny a začnou je zneužívat.
-
věnovat čas hledání ideálního řešení je ztrátou času.
** Opatření (jakékoli) po určité době ztrácí účinnost (uvedeny grafy)
-
při poklesu účinnosti, v reakci na špatné vlivy, se běžně opatření zpřísňují – ale za chvíli se opatření opět dostane z pásu prosperity vlivem špatných vlivů opačného směru a vše se opakuje…
-
střídají se tak období prosperity s obdobím problémů (než dojde ke korekci) a tak pořád dokola.
** v JZD Slušovice se opatření opakovaně nezpřísňovala, když reálně hrozilo, že období prosperity vystřídá období problémů, ale rovnou se zrušila a nahradila se novým opatřením – někdy opačným.
-
prodloužilo se tak období prosperity a zkrátilo se období problémů – pokud se reaguje včas, jste v podstatě stále v období prosperity – znamená to neustále měnit opatření (či celé systémy, procesy…).
-
v JZD Slušovice se opatření měnila tak často, že zde neexistovala žádná vnitropodniková pravidla
ani žádné náplně práce (než je někdo stíhal napsat, už neplatila).
** podnik se řídil závěry z porady vedení (každé pondělí od 12-13h).
- v JZD Slušovice měla všechna opatření jasný cíl*: Být nejlepším zemědělským podnikem na světě*
a všechny dílčí úkoly, opatření musela k tomuto cíli směřovat: všichni to věděli a proto nebylo třeba kontrolovat dílčí plnění úkolů; stačilo vyhodnocovat, zda výsledky práce směřují či nesměřují k cíli.
-
jednotlivým pracovníkům se dávala vysoká volnost – stanovovaly se dílčí cíle, ale už se nespecifikovaly jednotlivé kroky – spoléhalo se na kreativitu, znalosti a zkušenosti jednotlivců.
-
důležitý byl výsledek a ten se pravidelně vyhodnocoval každé 3měsíce – pokud se cíle nedosáhlo, tak se nikdo neptal proč k tomu došlo, ale vyměnil se dotyčný pracovník.
** společný jmenovatel: RYCHLOST – jde o schopnost a odvahu provést rychle radikální změnu.
** Každý systém je DOČASNÝ a má omezenou ideální výkonnost – jedná se o tyto systémy:
– řízení obecně (decentralizované i centralizované) – politické řízení státu (demokracie i diktatura)
– výrobní procesy - všechny jsou dočasné: vždy je důležité, aby změna přišla včas a proběhla rychle
-
každý systém (necháte-li ho být) po určité době havaruje.
-
nebojme se změny – změna znamená vylepšení systému.
2. VÝBĚR TALENTÚ
-
Systém řízení v JZD Slušovice se opíral o výběr talentů.
-
jenom 0,5% lidí (tedy pět z tisíce) má schopnost uvádět věci a lidi do pohybu.
** Kritéria zužují výběr – proto, aby byl výběr co nejširší, nebyla pro něj stanovena žádná kritéria.
- talent se může projevit, pokud zvládne „neřešitelný úkol“ - důležité je vyhodnocení po 3měsících.
** Systém řízení státu – k řízení státu by měla být požadovaná nejvyšší kvalifikace.
-
cílem by měla být spokojenost občanů, kteří budou hrdi na svou vysoce vyspělou zemi s prosperujícím hospodářstvím, špičkovým školstvím, kulturou, zdravotním a sociálním zabezpečením, s péčí o životní prostředí a mimopracovní vyžití.
-
současný parlament systém je značně neproduktivní - sestává především z řečníků, s heslem: „všechno již bylo řečeno, ale ještě to neřekli všichni“.
-
nejvíce záleží na vůdci – Alexandr Veliký Makedonský řekl: „Nebojím se armády lvů, vedených ovcí – bojím se armády ovcí vedených lvem.“
3. OPERATIVNÍ a STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ – strategický cíl
** Operativní řízení – reaguje na situace, které vznikly (to dělá dnešní vláda).
- v JZD Slušovice bylo operativní řízení řešeno sítí dispečerů, s následující náplní a pravomocemi:
– 1. centrální dispečink – řeší vztahy uvnitř celého podniku – pravomoc předsedy družstva
– 2. dispečink mikrostruktury – řeší vztahy mezi závody – pravomoc náměstka
– 3. dispečink závodu - řeší vztahy mezi provozy – pravomoc ředitele
– 4. dispečeři v provozu – řeší všechny úkoly výroby a všechny problémy provozu.
- s cílem: dispečerský systém musel vyřešit všechny problémy, které ten den vznikly s minimálními zásahy nadřízených pracovníků – proto měli všichni dispečeři k řešení problémů pravomoci delegované nejbližším nejvyšším šéfem, aby všechna jejich rozhodnutí měla nejvyšší pravomoc…
** Strategické řízení – řeší rozvoj na příslušné úrovni v daném výhledu - v JZD Slušovice:
– výhled 20r – úroveň vedení podniku – řeší dlouhodobý strategický rozvoj celého podniku
– výhled 5r – úroveň mikrostruktury – rozvoj mikrostruktury: nové podniky, závody
– výhled 1r – úroveň závodu - garantuje zlepšení min.jednoho základního parametru o 30% za rok
-
vedoucí pracovníci k tomu měly prostor a čas: díky dispečerskému systému operativního řízení
-
vedení reagovalo na celosvětový vývoj (nové technologie, jednotlivé vědecké objevy…) a od ředitele závodu výše se v rámci strategického řízení vytvářely situace se znalostí cíle: Být nejlepším zemědělským podnikem na světě.
*** jaký cíl má naše vláda? - žádný (jen vyhrát volby – udržet se – vyhrát volby…)
-
situace tvoří někdo jiný, kdo má cíl – jsou to nadnárodní struktury…
-
od r.1971 byl platný světový cíl: GLOBALIZACE - JZD Slušovice hledělo dopředu a zachytilo její rozběh – ale po r.1990 bylo zablokováno, protože nemělo povolení se uplatnit v globalizaci…
** dnes je ale globalizace vyčerpána a nemá co nabídnout – je to historie a je třeba hledět dopředu.
-
krize v r.2008 znamenala konec globálně ekonomickému systému.
-
v nejbohatších zemích dnes bohatí bohatnou a chudí chudnou - např v r.2021 (po covidu) byl nárůst nejbohatších lidí světa o 82% proti předchozímu roku.
-
v r.2020 narostlo množství oběživa (hotové peníze: bankovky mince) za jeden rok stejně jako za předchozích 20let – největší zásoby oběživa mají USA…
** globalizace dnes již neexpanduje, vyčerpala svoji užitečnost – současní světoví vůdce hledají nový systém, ve kterém ale opět chtějí být v čele – snaží se o vyvolání situace, kdy lidé budou ochotni akceptovat ZMĚNU SYSTÉMU…
-
bojíme se této změny, přestože se starý systém vyčerpal.
-
před námi stojí potřeba: 1. změny hospodářského systému + 2. změny politického systému + 3. změny státních hranic*…*
-
negativní cíl: globální reset se světovou vládou – používá negativní prostředky: lži o škodlivosti CO2, CH4… (antropogenní příčiny; grýndýl…).
-
pozitivní cíl: lokální reset – hledá pozitivní prostředky.
-
to vše za předpokladu, že nedojde ke světovému vojenskému konfliktu…
-
JZD Slušovice mělo pozitivní cíl - využívalo pozitivních prostředků s pozitivními výsledky.
*** shrnutí předcházejících tří parametrů – v pohledu na ČR: parametr 1.1: rychlost rozhodování: rozhodování státu je pomalé – parametr 1.2: výběr talentů: výběr politiků je žalostný – parametr 1.3: strategický cíl: žádný… - důsledkem takového řízení státu je ÚTLUM…
4. MOTIVACE PRACOVNÍKÚ
** S ystém řídící pyramidy – je jako hromada jablek: jedno hnijící jablko a shnije celá hromada.
-
obdoba platí pro každý systém: jeden špatný člověk okamžitě nakazí ostatní – je třeba reagovat…
-
v systému se objeví šampion (zlaté jablko – to bohužel není nakažlivé) – šampiona je třeba podpořit a dát mu postupně stále vyšší úkoly s příslušnou pravomocí – vytvořit mu podmínky, aby mohl růst a postupovat nahoru.
** co je třeba k udržení zdravé řídící pyramidy? - tyto body je třeba neustále pravidelně opakovat:
– 1. odhalit šampiony a „shnilá jablka“ - 2. povýšit či vyřadit – 3. úkolovat, hodnotit a posunovat
- v každém systému jsou šampioni i „shnilá jablka“ - je třeba najít systém, který je odhalí a který s nimi dál pracuje: eliminuje (jakým koli způsobem) „shnilá jablka“ a postrkuje dopředu ta zlatá.
** je třeba vytvořit systém založený na každém JEDNOTLIVCI dle následujících principů:
– 1. uplatnění individuality
-
každý člověk je jiný a má od Boha nějaké nadání v různé oblasti a v různé míře.
-
systém založený na individualitě, může využít talenty každého člověka ku prospěchu společnosti.
– 2. otevírání příležitostí
- většina lidí neví, na co má talent a v čem je nejlepší a je třeba jim dát příležitost je odhalit a uplatnit - není to vždy v oboru, který vystudovali, je třeba si je (vy)zkoušet, aby je našli – A,Dvořák by bez příležitosti zůstal řezníkem, K.Gott elektrikářem…
– 3. rozvoj kreativity – tvůrčí činnosti
-
každý člověk je jiný a svým způsobem nenahraditelný – je nutné hledat a vytvářet podmínky…
-
jeho energie se již nemusí vydávat na „nutnou“, opakující se a nezajímavou práci – každý člověk může být užitečnější svou tvůrčí prací (po rozvinutí souvisejících příslušných dovedností).
– 4. obnovení morálky, hrdosti, cti a víry
-
každý jednotlivec je nezastupitelnou součástí společnosti bez ohledu na druh nebo sílu talentu.
-
z tohoto uvědomění by se měla vytvořit morálka, hrdost, čest a víra – a snaha či povinnost maximálně využít svých darů,
** Motivační faktory
-
člověk musí být neustále aktivován a motivován ke své činnosti – s využitím všech faktorů:
-
faktory negativní: a) b); faktor neutrální: c); faktory pozitivní: d) e) f)
a) faktor strachu – v podnikovém řízení se dnes nepoužívá – ve špatné politice ano…
b) faktor existenční – hodnocený pracovník ví, že pokud neobstojí bude přeřazen na nižší pozici
c) faktor hmotné zainteresovanosti – ví, že při dobrém hodnocení se jeho odměna zvýší
d) faktor morálního ocenění – nejlepší byli uvedeni v podnikovém časopise a stali se známějšími
e) faktor seberealizace – hodnocený má prostor k projevení své vůle, společnost oceňuje jeho práci
f) faktor radosti z práce – hodnocený má radost, že je ve své práci dobrý a že lidé to oceňují
-
v JZD Slušovice se používaly pozitivní motivační faktory.
-
prostředkem k aktivaci všech motivačních faktorů je hodnocení:
*** HODNOCENÍ v JZD Slušovice mělo následující významy a cíle : (rozvinuto v jiné přednášce)
-
podnítit pracovníky k větší aktivitě
-
neustále vyhledávat pro ně nejvhodnější práci
-
umožňovat přesun pracovníků do pozic, které jim nejlépe sedí.
-
nalézat talenty pro řídící pozice
-
udržovat vysoký stupeň profesionality na všech úrovních.
** Hodnocení mělo přínos pro hodnoceného jednotlivce:
1. hodnocený si uvědomí a respektuje postavení nadřízeného:
-
respektuje ho, protože ví, že ho nadřízený bude za 3měsíce hodnotit (a může ho vyhodit…).
-
tím pádem má nadřízený pravomoci, schopnost řídit: jeho pokyny jsou uznány a vykonány.
2. ví na jakém pořadí si stojí mezi stejně postavenými kolegy.
3. ví, ve které oblasti hodnocení je dobrý a kde se má zlepšit.
4. při velmi nízkém hodnocení si uvědomí, že mu tato práce nesedí a že může dělat něco jiného.
5. ví, že má vždy příležitost změnit svoji práci.
6. ví, že se musí snažit dělat svou práci co nejlépe (a mít ji rád).
** Kritéria hodnocení v JZD Slušovice: (rozvinuto v jiné přednášce)
-
Hospodářské výsledky za čtvrtletí
-
Realizace nových programů
-
Využití pracovníků
-
Řešení operativních problémů
-
Péče o pracovníky a o životní a pracovní prostředí
- těmito kritérii byly aktivovány výše uvedené motivační faktory.
5. PRINCIP ŘÍZENÍ – všechny uvedené body 1. až 6.
** Řízení podniku i státu je jako jízda autem:
-
každý systém se po určité době dostane na svůj limit – pokud nenastane změna (přeřazení na vyšší stupeň – vyšší potenciál), systém se unaví a začne klesat jeho výkon, protože se mění podmínky.
-
přeřazení ne vyšší stupeň: to je změna způsobu řízení podniku či státu.
-
nebo chcete-li jet rychleji, můžete vyměnit auto za lepší.
-
v r.1989 tu byla dvě auta: 1. socialismus a 2. kapitalismus (globální ekonomika) – obě jela přibližně stejně rychle do rychlosti na 4.stupeň – socialismus nepřeřadil, ale kapitalismus jel na 5 i 6
-
třetím autem bylo JZD Slušovice s vysokým potenciálem, nejelo na žádný z předchozích systémů.
-
v r. 2022 jsme byli v čase, kdy jel na maximum globální kapitalismus i parlamentní demokracie.
-
dnes už začíná ztrácet a je nutné přeřadit, tj přejít do jiného auta.
** Pro vytvoření špičkové firmy je třeba: 1.být první nebo 2.být chytřejší nebo 3.podvádět
-
3.podvádět znamená: mít protekci (někdo nadržuje…), mít výjimky či nemuset dodržovat pravidla nebo krást – takové podnikání ale nemá dlouhé trvání.
-
2.být chytřejší znamená: vybrat si schopné lidi a správně je motivovat (tlačit je do vyšších výkonů), vytvořit co nejlepší podmínky… – dá to zabrat, ale výsledky se dostaví
-
1.být první znamená vytvoření něčeho nového – musíte předvídat vývoj: k tomu potřebujete znát historii (vývoj má logiku a posloupnost) a poznat hospodářské prostředí… - znáte-li budoucnost je snadné být první. V JZD Slušovice byl každý (od ředitele po dělníky) motivován: být co nejlepší.
6. POHLED DO BUDOUCNOSTI
-
k úvahám do budoucnosti musíte mít prostředka, čas a prostor rozdělením řízení na operativní a strategické řízení (viz bod 3.) jak tomu bylo v JZD Slušovice.
-
chcete-li předvídat budoucnost musíte: znát cíl – k tomu potřebujete:
a) analyzovat minulost: hledat principy, vztahy, souvislosti – neexistují náhody: vše má důvod, cíl
b) poznat současnost: poznáte-li cíl, pak se vám ozřejmí řada kroků v minulosti (i do budoucnosti)
c) odhadnout budoucnost - pokud se vám cíl nelíbí, pak máte možnost formulovat lepší cíl a ovlivnit budoucnost (reagovat včas, vytvářet situace…).
-
v nejbližší budoucnosti před námi stojí patrně následující ZMĚNY: změna hospodářského systému, změna politického systému, změna státních hranic.
-
signalizací ke změně jsou měřitelné situace – např. u nás systém neumí vyřešit: důchodovou reformu či splatit dluhy – pokud to systém neumí, je třeba změnit systém, starý systém se vyčerpal
-
rovněž energetická krize ukazuje nezbytnost změny.
-
politici nefungují – jsou po krk namočeni do politických pletich (to jediné umí) – neumí řešit reálné problémy státu (neumí to a nechtějí – a systém jim to nedovolí, i kdyby chtěli).
-
stupňující krize donutí lidi ke změně systému – čeká nás krize finanční…
-
není třeba se bát: systémy vznikají a zanikají… a život jde dál.
-
před námi stojí revoluční doba: ve vyspělých státech (4, a 5.kategorie) se rozevírají nůžky mezi bohatými a chudými – pokud chudí zchudnou tak, že náklady na potraviny přesáhnou 40% příjmu nastává revoluční situace – v USA se na tuto hranu dostávají…
*********************** pro případnou diskusi **************************************
- Podle mne by měl každý pěstitel vize (zejména ten, který se nepohyboval v podnikové praxi) aspoň trochu „vidět“ do principů řízení podniku – protože hospodářské řízení státu je obdobné.
Ale chápu, že těchto šest bodů žádnou praxi (osobní zkušenost) nenahradí… a o to víc musí zejména akademická sféra (v pokoře) přijímat zkušenosti těch, kteří tuto praxi mají.
- Teorie a praxe jsou dvojčata: v diskusi na netu se zdůrazňuje nutnost dobré teorie, ale podle mne „žádné sebelepší vzdušné zámky“ nebudou v reálné praxi fungovat. Obsah uvedených šesti bodů nám Ing.Blyhynka předává ze své osobní zkušenosti v JZD Slušovice, není to tedy teorie bez praxe.
A je třeba se inspirovat.
- Neodpustím si poznámku k talentům: mnohým hrozí, že padnou do pasti jednostrannosti - umí jen jednu věc, sice dobře, ale na úkor „něčeho“ (často na úkor partnerských vztahů). Jednostrannost na úkor všestrannosti (rozvoj jen jedné hemisféry) – i Einstein proto hrál na housle. Jednostrannost vede k nesvobodě, k závislostem… (napíši k (ne) svobodě více ve 12.části Kdo je člověk).
Z jiných přednášek pana Blahynky vnímám, že si JZD Slušovice uvědomovalo tuto past a rozvíjelo mimopracovní aktivity (kultura, sport, zájezdy, tvořivost…). V této přednášce je to trochu skryté.