Řízení v JZD Slušovice

ŘÍZENÍ V JZD SLUŠOVICE - o Slušovickém zázraku – Ing. Petra Blahynka – 06 202****4

(Základ případné diskuse – v případě odlišných názorů si prosím před svou diskusí poslechněte celou úplnou verzi přednášky pro minimalizaci zkreslení…

uvádím podrobnější záznam , protože jde podle mne o podnětný návod pro podnikatele

část této přednášky „hodnocení“ již byla uvedena v záznamu Cesta ke sjednocení společnosti

pěstitelé vize zde opět najdou paralely k současné situaci v ČR… body: 2; 3;**.5 a zejména 6)

********** úvod**:** JZD SLUŠOVICE v r. 1989 – než bylo zlikvidováno z podnětu USA

  • JZD Slušovice bylo podle zisku největší firmou v Československu (nejen mezi zemědělci)

a podle tržeb bylo na 10.místě (asi z 25tisíc firem v Československu v té době).

** Výsledky JZD Slušovice: uveden graf nárůstu a výše tržeb

  • prvních 20let (1960-1980) bylo obdobím hledání a zkoušení dílčích organizačních opatření.

  • období 1980-1989 bylo dobou plného výkonu systému (výkony šly prudce nahoru).

  • přírůstek zisku v r. 1987 (211mil.Kčs) byl v % realizován následujícími faktory:

vědecko-technický rozvoj: 42% + nové investice 25% + ostatní vlivy 19% (zejména organizační opatření) + růst počtu pracovních sil 14%.

********** hlavní text**:** ZÁSADY A PRINCIPY – z mnoha parametrů vybráno šest nejdůležitějších:

Dnešní doba je jiná než před 40ti lety, přesto jsou z JZD Slušovice použitelné zásady a principy:

1. RYCHLOST ROZHODOVÁNÍ

** Úvod – lidé přirozeně hledají nejlepší řešení a domnívají se, že bude trvale platné.

  • hledání jim zabere „potřebný čas“ - věnovat řešení mnoho času je pohodlné, není uspěchané a zahrnuje všechny možnosti – výsledkem je velmi propracovaný materiál (i 100str) – ten schvaluje komise (nikdo za materiál nenese odpovědnost) – výsledkem je místo nápravy zpravidla zhoršení.

– např stavení zákon – dnes je na světě opět nový: ještě rozsáhlejší a zamotanější než dříve.

** Řešení trvale platné neexistuje! - protože vnitřní a vnější podmínky jakéhokoli problému jsou neustále v pohybu a neustále se mění.

  • účinnost (přínos) každého opatření jakéhokoli řešení je ideální jen v krátkém časovém okamžiku,

kdy platí vstupní podmínky , co se k němu uvažovaly.

  • organizační opatření jsou dobrá jen tak dlouho, než lidé najdou skuliny a začnou je zneužívat.

  • věnovat čas hledání ideálního řešení je ztrátou času.

** Opatření (jakékoli) po určité době ztrácí účinnost (uvedeny grafy)

  • při poklesu účinnosti, v reakci na špatné vlivy, se běžně opatření zpřísňují – ale za chvíli se opatření opět dostane z pásu prosperity vlivem špatných vlivů opačného směru a vše se opakuje…

  • střídají se tak období prosperity s obdobím problémů (než dojde ke korekci) a tak pořád dokola.

** v JZD Slušovice se opatření opakovaně nezpřísňovala, když reálně hrozilo, že období prosperity vystřídá období problémů, ale rovnou se zrušila a nahradila se novým opatřením – někdy opačným.

  • prodloužilo se tak období prosperity a zkrátilo se období problémů – pokud se reaguje včas, jste v podstatě stále v období prosperity – znamená to neustále měnit opatření (či celé systémy, procesy…).

  • v JZD Slušovice se opatření měnila tak často, že zde neexistovala žádná vnitropodniková pravidla

ani žádné náplně práce (než je někdo stíhal napsat, už neplatila).

** podnik se řídil závěry z porady vedení (každé pondělí od 12-13h).

  • v JZD Slušovice měla všechna opatření jasný cíl*: Být nejlepším zemědělským podnikem na světě*

a všechny dílčí úkoly, opatření musela k tomuto cíli směřovat: všichni to věděli a proto nebylo třeba kontrolovat dílčí plnění úkolů; stačilo vyhodnocovat, zda výsledky práce směřují či nesměřují k cíli.

  • jednotlivým pracovníkům se dávala vysoká volnost – stanovovaly se dílčí cíle, ale už se nespecifikovaly jednotlivé kroky – spoléhalo se na kreativitu, znalosti a zkušenosti jednotlivců.

  • důležitý byl výsledek a ten se pravidelně vyhodnocoval každé 3měsíce – pokud se cíle nedosáhlo, tak se nikdo neptal proč k tomu došlo, ale vyměnil se dotyčný pracovník.

** společný jmenovatel: RYCHLOST – jde o schopnost a odvahu provést rychle radikální změnu.

** Každý systém je DOČASNÝ a má omezenou ideální výkonnost – jedná se o tyto systémy:

řízení obecně (decentralizované i centralizované) – politické řízení státu (demokracie i diktatura)

výrobní procesy - všechny jsou dočasné: vždy je důležité, aby změna přišla včas a proběhla rychle

  • každý systém (necháte-li ho být) po určité době havaruje.

  • nebojme se změny – změna znamená vylepšení systému.

2. VÝBĚR TALENTÚ

  • Systém řízení v JZD Slušovice se opíral o výběr talentů.

  • jenom 0,5% lidí (tedy pět z tisíce) má schopnost uvádět věci a lidi do pohybu.

** Kritéria zužují výběr – proto, aby byl výběr co nejširší, nebyla pro něj stanovena žádná kritéria.

  • talent se může projevit, pokud zvládne „neřešitelný úkol“ - důležité je vyhodnocení po 3měsících.

** Systém řízení státu – k řízení státu by měla být požadovaná nejvyšší kvalifikace.

  • cílem by měla být spokojenost občanů, kteří budou hrdi na svou vysoce vyspělou zemi s prosperujícím hospodářstvím, špičkovým školstvím, kulturou, zdravotním a sociálním zabezpečením, s péčí o životní prostředí a mimopracovní vyžití.

  • současný parlament systém je značně neproduktivní - sestává především z řečníků, s heslem: „všechno již bylo řečeno, ale ještě to neřekli všichni“.

  • nejvíce záleží na vůdci – Alexandr Veliký Makedonský řekl: „Nebojím se armády lvů, vedených ovcí – bojím se armády ovcí vedených lvem.“

3. OPERATIVNÍ a STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ – strategický cíl

** Operativní řízeníreaguje na situace, které vznikly (to dělá dnešní vláda).

  • v JZD Slušovice bylo operativní řízení řešeno sítí dispečerů, s následující náplní a pravomocemi:

– 1. centrální dispečink – řeší vztahy uvnitř celého podniku – pravomoc předsedy družstva

– 2. dispečink mikrostruktury – řeší vztahy mezi závody – pravomoc náměstka

– 3. dispečink závodu - řeší vztahy mezi provozy – pravomoc ředitele

– 4. dispečeři v provozu – řeší všechny úkoly výroby a všechny problémy provozu.

  • s cílem: dispečerský systém musel vyřešit všechny problémy, které ten den vznikly s minimálními zásahy nadřízených pracovníků – proto měli všichni dispečeři k řešení problémů pravomoci delegované nejbližším nejvyšším šéfem, aby všechna jejich rozhodnutí měla nejvyšší pravomoc…

** Strategické řízenířeší rozvoj na příslušné úrovni v daném výhledu - v JZD Slušovice:

– výhled 20r – úroveň vedení podniku – řeší dlouhodobý strategický rozvoj celého podniku

– výhled 5r – úroveň mikrostruktury – rozvoj mikrostruktury: nové podniky, závody

– výhled 1r – úroveň závodu - garantuje zlepšení min.jednoho základního parametru o 30% za rok

  • vedoucí pracovníci k tomu měly prostor a čas: díky dispečerskému systému operativního řízení

  • vedení reagovalo na celosvětový vývoj (nové technologie, jednotlivé vědecké objevy…) a od ředitele závodu výše se v rámci strategického řízení vytvářely situace se znalostí cíle: Být nejlepším zemědělským podnikem na světě.

*** jaký cíl má naše vláda? - žádný (jen vyhrát volby – udržet se – vyhrát volby…)

  • situace tvoří někdo jiný, kdo má cíl – jsou to nadnárodní struktury…

  • od r.1971 byl platný světový cíl: GLOBALIZACE - JZD Slušovice hledělo dopředu a zachytilo její rozběh – ale po r.1990 bylo zablokováno, protože nemělo povolení se uplatnit v globalizaci…

** dnes je ale globalizace vyčerpána a nemá co nabídnout – je to historie a je třeba hledět dopředu.

  • krize v r.2008 znamenala konec globálně ekonomickému systému.

  • v nejbohatších zemích dnes bohatí bohatnou a chudí chudnou - např v r.2021 (po covidu) byl nárůst nejbohatších lidí světa o 82% proti předchozímu roku.

  • v r.2020 narostlo množství oběživa (hotové peníze: bankovky mince) za jeden rok stejně jako za předchozích 20let – největší zásoby oběživa mají USA…

** globalizace dnes již neexpanduje, vyčerpala svoji užitečnost – současní světoví vůdce hledají nový systém, ve kterém ale opět chtějí být v čele – snaží se o vyvolání situace, kdy lidé budou ochotni akceptovat ZMĚNU SYSTÉMU…

  • bojíme se této změny, přestože se starý systém vyčerpal.

  • před námi stojí potřeba: 1. změny hospodářského systému + 2. změny politického systému + 3. změny státních hranic*…*

  • negativní cíl: globální reset se světovou vládou – používá negativní prostředky: lži o škodlivosti CO2, CH4… (antropogenní příčiny; grýndýl…).

  • pozitivní cíl: lokální reset – hledá pozitivní prostředky.

  • to vše za předpokladu, že nedojde ke světovému vojenskému konfliktu…

  • JZD Slušovice mělo pozitivní cíl - využívalo pozitivních prostředků s pozitivními výsledky.

*** shrnutí předcházejících tří parametrů – v pohledu na ČR: parametr 1.1: rychlost rozhodování: rozhodování státu je pomalé – parametr 1.2: výběr talentů: výběr politiků je žalostný – parametr 1.3: strategický cíl: žádný… - důsledkem takového řízení státu je ÚTLUM…

4. MOTIVACE PRACOVNÍKÚ

** S ystém řídící pyramidy – je jako hromada jablek: jedno hnijící jablko a shnije celá hromada.

  • obdoba platí pro každý systém: jeden špatný člověk okamžitě nakazí ostatní – je třeba reagovat…

  • v systému se objeví šampion (zlaté jablko – to bohužel není nakažlivé) – šampiona je třeba podpořit a dát mu postupně stále vyšší úkoly s příslušnou pravomocí – vytvořit mu podmínky, aby mohl růst a postupovat nahoru.

** co je třeba k udržení zdravé řídící pyramidy? - tyto body je třeba neustále pravidelně opakovat:

1. odhalit šampiony a „shnilá jablka“ - 2. povýšit či vyřadit – 3. úkolovat, hodnotit a posunovat

  • v každém systému jsou šampioni i „shnilá jablka“ - je třeba najít systém, který je odhalí a který s nimi dál pracuje: eliminuje (jakým koli způsobem) „shnilá jablka“ a postrkuje dopředu ta zlatá.

** je třeba vytvořit systém založený na každém JEDNOTLIVCI dle následujících principů:

1. uplatnění individuality

  • každý člověk je jiný a má od Boha nějaké nadání v různé oblasti a v různé míře.

  • systém založený na individualitě, může využít talenty každého člověka ku prospěchu společnosti.

2. otevírání příležitostí

  • většina lidí neví, na co má talent a v čem je nejlepší a je třeba jim dát příležitost je odhalit a uplatnit - není to vždy v oboru, který vystudovali, je třeba si je (vy)zkoušet, aby je našli – A,Dvořák by bez příležitosti zůstal řezníkem, K.Gott elektrikářem…

3. rozvoj kreativity – tvůrčí činnosti

  • každý člověk je jiný a svým způsobem nenahraditelný – je nutné hledat a vytvářet podmínky…

  • jeho energie se již nemusí vydávat na „nutnou“, opakující se a nezajímavou práci – každý člověk může být užitečnější svou tvůrčí prací (po rozvinutí souvisejících příslušných dovedností).

4. obnovení morálky, hrdosti, cti a víry

  • každý jednotlivec je nezastupitelnou součástí společnosti bez ohledu na druh nebo sílu talentu.

  • z tohoto uvědomění by se měla vytvořit morálka, hrdost, čest a víra – a snaha či povinnost maximálně využít svých darů,

** Motivační faktory

  • člověk musí být neustále aktivován a motivován ke své činnosti – s využitím všech faktorů:

  • faktory negativní: a) b); faktor neutrální: c); faktory pozitivní: d) e) f)

a) faktor strachu – v podnikovém řízení se dnes nepoužívá – ve špatné politice ano…

b) faktor existenční – hodnocený pracovník ví, že pokud neobstojí bude přeřazen na nižší pozici

c) faktor hmotné zainteresovanosti – ví, že při dobrém hodnocení se jeho odměna zvýší

d) faktor morálního ocenění – nejlepší byli uvedeni v podnikovém časopise a stali se známějšími

e) faktor seberealizace – hodnocený má prostor k projevení své vůle, společnost oceňuje jeho práci

f) faktor radosti z práce – hodnocený má radost, že je ve své práci dobrý a že lidé to oceňují

  • v JZD Slušovice se používaly pozitivní motivační faktory.

  • prostředkem k aktivaci všech motivačních faktorů je hodnocení:

*** HODNOCENÍ v JZD Slušovice mělo následující významy a cíle : (rozvinuto v jiné přednášce)

  1. podnítit pracovníky k větší aktivitě

  2. neustále vyhledávat pro ně nejvhodnější práci

  3. umožňovat přesun pracovníků do pozic, které jim nejlépe sedí.

  4. nalézat talenty pro řídící pozice

  5. udržovat vysoký stupeň profesionality na všech úrovních.

** Hodnocení mělo přínos pro hodnoceného jednotlivce:

1. hodnocený si uvědomí a respektuje postavení nadřízeného:

  • respektuje ho, protože ví, že ho nadřízený bude za 3měsíce hodnotit (a může ho vyhodit…).

  • tím pádem má nadřízený pravomoci, schopnost řídit: jeho pokyny jsou uznány a vykonány.

2. ví na jakém pořadí si stojí mezi stejně postavenými kolegy.

3. ví, ve které oblasti hodnocení je dobrý a kde se má zlepšit.

4. při velmi nízkém hodnocení si uvědomí, že mu tato práce nesedí a že může dělat něco jiného.

5. ví, že má vždy příležitost změnit svoji práci.

6. ví, že se musí snažit dělat svou práci co nejlépe (a mít ji rád).

** Kritéria hodnocení v JZD Slušovice: (rozvinuto v jiné přednášce)

  1. Hospodářské výsledky za čtvrtletí

  2. Realizace nových programů

  3. Využití pracovníků

  4. Řešení operativních problémů

  5. Péče o pracovníky a o životní a pracovní prostředí

  • těmito kritérii byly aktivovány výše uvedené motivační faktory.

5. PRINCIP ŘÍZENÍ – všechny uvedené body 1. až 6.

** Řízení podniku i státu je jako jízda autem:

  • každý systém se po určité době dostane na svůj limit – pokud nenastane změna (přeřazení na vyšší stupeň – vyšší potenciál), systém se unaví a začne klesat jeho výkon, protože se mění podmínky.

  • přeřazení ne vyšší stupeň: to je změna způsobu řízení podniku či státu.

  • nebo chcete-li jet rychleji, můžete vyměnit auto za lepší.

  • v r.1989 tu byla dvě auta: 1. socialismus a 2. kapitalismus (globální ekonomika) – obě jela přibližně stejně rychle do rychlosti na 4.stupeň – socialismus nepřeřadil, ale kapitalismus jel na 5 i 6

  • třetím autem bylo JZD Slušovice s vysokým potenciálem, nejelo na žádný z předchozích systémů.

  • v r. 2022 jsme byli v čase, kdy jel na maximum globální kapitalismus i parlamentní demokracie.

  • dnes už začíná ztrácet a je nutné přeřadit, tj přejít do jiného auta.

** Pro vytvoření špičkové firmy je třeba: 1.být první nebo 2.být chytřejší nebo 3.podvádět

  • 3.podvádět znamená: mít protekci (někdo nadržuje…), mít výjimky či nemuset dodržovat pravidla nebo krást – takové podnikání ale nemá dlouhé trvání.

  • 2.být chytřejší znamená: vybrat si schopné lidi a správně je motivovat (tlačit je do vyšších výkonů), vytvořit co nejlepší podmínky… – dá to zabrat, ale výsledky se dostaví

  • 1.být první znamená vytvoření něčeho nového – musíte předvídat vývoj: k tomu potřebujete znát historii (vývoj má logiku a posloupnost) a poznat hospodářské prostředí… - znáte-li budoucnost je snadné být první. V JZD Slušovice byl každý (od ředitele po dělníky) motivován: být co nejlepší.

6. POHLED DO BUDOUCNOSTI

  • k úvahám do budoucnosti musíte mít prostředka, čas a prostor rozdělením řízení na operativní a strategické řízení (viz bod 3.) jak tomu bylo v JZD Slušovice.

  • chcete-li předvídat budoucnost musíte: znát cíl – k tomu potřebujete:

a) analyzovat minulost: hledat principy, vztahy, souvislosti – neexistují náhody: vše má důvod, cíl

b) poznat současnost: poznáte-li cíl, pak se vám ozřejmí řada kroků v minulosti (i do budoucnosti)

c) odhadnout budoucnost - pokud se vám cíl nelíbí, pak máte možnost formulovat lepší cíl a ovlivnit budoucnost (reagovat včas, vytvářet situace…).

  • v nejbližší budoucnosti před námi stojí patrně následující ZMĚNY: změna hospodářského systému, změna politického systému, změna státních hranic.

  • signalizací ke změně jsou měřitelné situace – např. u nás systém neumí vyřešit: důchodovou reformu či splatit dluhy – pokud to systém neumí, je třeba změnit systém, starý systém se vyčerpal

  • rovněž energetická krize ukazuje nezbytnost změny.

  • politici nefungují – jsou po krk namočeni do politických pletich (to jediné umí) – neumí řešit reálné problémy státu (neumí to a nechtějí – a systém jim to nedovolí, i kdyby chtěli).

  • stupňující krize donutí lidi ke změně systému – čeká nás krize finanční…

  • není třeba se bát: systémy vznikají a zanikají… a život jde dál.

  • před námi stojí revoluční doba: ve vyspělých státech (4, a 5.kategorie) se rozevírají nůžky mezi bohatými a chudými – pokud chudí zchudnou tak, že náklady na potraviny přesáhnou 40% příjmu nastává revoluční situace – v USA se na tuto hranu dostávají…

*********************** pro případnou diskusi **************************************

  • Podle mne by měl každý pěstitel vize (zejména ten, který se nepohyboval v podnikové praxi) aspoň trochu „vidět“ do principů řízení podniku – protože hospodářské řízení státu je obdobné.

Ale chápu, že těchto šest bodů žádnou praxi (osobní zkušenost) nenahradí… a o to víc musí zejména akademická sféra (v pokoře) přijímat zkušenosti těch, kteří tuto praxi mají.

  • Teorie a praxe jsou dvojčata: v diskusi na netu se zdůrazňuje nutnost dobré teorie, ale podle mne „žádné sebelepší vzdušné zámky“ nebudou v reálné praxi fungovat. Obsah uvedených šesti bodů nám Ing.Blyhynka předává ze své osobní zkušenosti v JZD Slušovice, není to tedy teorie bez praxe.

A je třeba se inspirovat.

  • Neodpustím si poznámku k talentům: mnohým hrozí, že padnou do pasti jednostrannosti - umí jen jednu věc, sice dobře, ale na úkor „něčeho“ (často na úkor partnerských vztahů). Jednostrannost na úkor všestrannosti (rozvoj jen jedné hemisféry) – i Einstein proto hrál na housle. Jednostrannost vede k nesvobodě, k závislostem… (napíši k (ne) svobodě více ve 12.části Kdo je člověk).

Z jiných přednášek pana Blahynky vnímám, že si JZD Slušovice uvědomovalo tuto past a rozvíjelo mimopracovní aktivity (kultura, sport, zájezdy, tvořivost…). V této přednášce je to trochu skryté.